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Exhibition: April 28 to July 28, 2018
Potsdamer Strasse 97, 10785 Berlin

„Some people are thieves, because they’re simply possessed by an instinct for theft, there are other people who have saintly instincts, and then there are people whose instincts make them collectors, which means searching out things that strike them as precious and setting them aside and locking them up and spending lots of time looking at them. It’s very much like hoarding.“ (Francesco Conz im Gespräch mit Henry Martin, veröffentlicht in Lund Art Press, vol.2, no.2, 1991)

Francesco Conz (geboren 1935 in Cittadella, gestorben 2010 in Verona) ist zweifellos der dritten Kategorie zuzurechnen. In den frühen 1970er Jahren hatte er in Venedig eine Galerie eröffnet und kurz darauf schon wieder geschlossen, weil er es kaum übers Herz brachte, liebgewonnene Kunstwerke an Käufer weiterzugeben. Conz sammelte wie ein Besessener, jedoch – wie Richard Carter Higgins es einmal formulierte – nicht Kunst, sondern Künstler*innen. In seinem Wohnort im norditalienische Asolo brachte Conz Vertreter*innen des Wiener Aktionismus, des Lettrismus, der Konkreten Poesie und vor allem der Fluxus-Bewegung, Künstler*innen wie Joe Jones, Nam June Paik, Charlotte Moorman, Daniel Spoerri, Emmett Williams, Takako Saito, Carolee Schneemann und Richard Carter Higgins zusammen. Sein Palazzo Baglioni in Asolo und später, nach seinem Umzug sein geheimes Casamuseo nahe Verona wurden zum Schauplatz von Happenings und Aktionen, zum temporären Arbeits- und Zufluchtsraum für Künstler*innen und zum Hort seiner immer umfangreicher werdenden Sammlung. Diese bestückte er nicht nur mit Kunstwerken, sondern auch – den Ideen von Fluxus folgend – mit Dokumenten, Fotografien, Briefen, persönlichen Objekten von Künstler*innen, Überbleibseln von Happenings und Aktionen – und mit Editionen. Als Verleger hatte sich Conz auf die Veröffentlichung von Multiplen spezialisiert, mit dem Ziel, Kunst erschwinglich und nahbar zu machen. Für ihn selbst hatte dies zudem den Vorteil, dass er die Arbeiten gleichzeitig hergeben und behalten konnte.

In der Ausstellung bei Klosterfelde Edition tritt eine Auswahl von Auflagen aus dem Archivio Conz – sie stammen von Richard Carter Higgins, Joe Jones, Allan Kaprow, Charlotte Moorman, Nam June Paik, Carolee Schneemann, Daniel Spoerri und Robert Watts – in Dialog mit Editionen von Künstler*innen der Galerie, mit Schriftwerken von Hanne Darboven, Siebdrucken von Matt Mullican und Collagen, Papierarbeiten sowie Drachenobjekten von Rirkrit Tiravanija.

Eine Sammlung ist stets weit mehr als die Summe ihrer Teile, das gilt für das Erbe Francesco Conz’ in besonderem Maße: Es ist ein Porträt in unzähligen Kapiteln, das von einem einzigartigen Sammler und Förderer der Kunst erzählt.

Text von Beate Scheder

Für weitere Informationen steht Ihnen Alfons Klosterfelde unter office@helgamariaklosterfelde.de oder 030 97005099 gerne zur Verfügung.

„Some people are thieves, because they’re simply possessed by an instinct for theft, there are other people who have saintly instincts, and then there are people whose instincts make them collectors, which means searching out things that strike them as precious and setting them aside and locking them up and spending lots of time looking at them. It’s very much like hoarding.“ (Francesco Conz in conversation with Henry Martin, published by Lund Art Press, vol.2, no.2, 1991)

Francesco Conz (born in Cittadella in 1935, died 2010 in Verona) undoubtedly belongs to the third category. In the early 1970s he had opened a gallery in Venice which he closed shortly afterwards, since he didn’t have the heart to pass on the cherished art works to the buyers. Conz collected as if he were possessed. However, not art but artists, as Richard Carter Higgins once put it.

In his North Italian hometown Asolo, Conz brought together representatives of Viennese Actionism, Lettrism, Concrete Poetry and, above all, the Fluxus Movement, including artists such as Joe Jones, Nam June Paik, Charlotte Moorman, Daniel Spoerri, Emmet Williams, Takako Saito, Carolee Schneemann and Richard Carter Higgins.

His palazzo Baglioni in Asolo and later, after his move, the secret Casamuseu near Verona became the setting of Happenings and Actions, providing a temporary refuge for artists to work and retreat to, as well as offering a shelter for his ev er expanding collection.He didn’t just assemble art works but in keeping with the ideas of the Fluxus Movement he also filled those places with documents, photographs, letters, personal objects by artists, remainders from Happenings and Actions as well as Editions.

As a publisher Conz specialised in multiples, aiming to make art affordable and accessible. For him this meant he had the advantage of being able to let go of the works while simultaneously holding on to them.

During the exhibition at Helga Maria Klosterfelde Edition a selection of editions from the Archivio Conz – works by Richard Carter Higgins, Joe Jones, Allan Kaprow, Charlotte Moorman, Nam June Paik, Carolee Scheemann, Daniel Spoerri and Robert Watts – will enter into a dialogue with selected editions by artists represented by the gallery, such as written works by Hanne Darboven, screen prints by Matt Mullican, collages and works on paper as well as kites by Rirkrit Tiravanija.

A collection is always far more than the sum of its parts, this is particularly true for the legacy of Francesco Conz: it is a portrait containing many chapters, telling us about a unique collector and supporter of the Arts.

Please contact Alfons Klosterfelde at office@helgamariaklosterfelde.de or 030 97005099 for any additional information.

Text by Beate Scheder